- Građani Srbije prošle godine ostvarili su više od 82 miliona narudžbina preko interneta, odnosno oko 225.000 kupovina dnevno, i potrošili 162 milijarde dinara. Iznosi u onlajn kupovini 2024. bili su rekordni, pokazuju podaci Narodne banke Srbije, ali su ipak i dalje ispod evropskog proseka.
Prema nedavno objavljenom prvom nacionalnom istraživanju tržišta elektronske trgovine u Srbiji, kupci su preko interneta najviše kupovali odeću i obuću poznatih modnih brendova. Ovaj vid kupovine najčešće su koristile žene, a najviše se kupovalo u domaćim onlajn prodavcima, a cene su bile ključni kriterijum prilikom donošenja odluke o kupovini. Prodavci se sve više prilagođavaju zahtevima kupaca, i u tom pogledu prate se globalni trendovi i kod nas, kaže Ivan Tanasković, direktor “eCommerce Asocijacije Srbije”.
Platforma “Temu” koja je prošle godine protresla svetsko tržište onlajn trgovine, sada beleži pad, što stručnjak za marketing Miljan Premović smatra očekivanim po okončanju agresivne marketinške kampanje.
Marko Dragić iz Udruženja za zaštitu potrošača upozorava, pak, da je takva kupovina rizična jer ne podleže važećim propisima kojima se štite interesi potrošača.
Slabljenjem svetskih onlajn igrača, priliku dobijaju domaći trgovci koji su shvatili šta su njihove prednosti, ukazuje stručnjak za internet trgovinu Ivan Tanasković.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, građani Srbije preko interneta najviše kupuju odeću i obuću, sportsku opremu, nameštaj i opremu za kuću, ali i hranu.
A kakva je situacija u Evropi?
E-trgovina takođe nezaustavljivo raste – 77 posto građana EU danas kupuje online, što je gotovo 20 procenata više nego pre deset godina. Najčešće se kupuje odeća, pretplate na streaming servise i elektronika, a gotovo četvrtina firmi u EU barem deo prihoda ostvaruje putem internetske prodaje.
Leave a Reply