- LITIJUM NOSILAC USPEŠNE ENERGETSKE TRANZICIJE
Francuska korak bliže isključivanju automobila na fosilna goriva do 2035. godine
Francuska predano korača ka ambicioznom cilju – potpuno isključivanje prodaje automobila s motorima na unutrašnje sagorevanje do 2035. godine, što je u skladu sa sporazumom postignutim na nivou Evropske unije. Ova zemlja se našla na petom mestu liste Svetskog ekonomskog foruma, koja prati napredak u energetskoj tranziciji.
Jedan od ključnih ciljeva Francuske je proizvodnja dva miliona električnih vozila do kraja ove decenije. Nacionalni gigant, Renault, već je preorijentisao proizvodnju u svojim fabrikama u severnoj Francuskoj ka zelenim tehnologijama, čime se doprinosi održivosti celokupnog lanca proizvodnje električnih automobila.
Dugogodišnje ulaganje u infrastrukturu za zelenu tranziciju omogućilo je Francuskoj da zauzme lidersku poziciju u oblasti održive mobilnosti. Električni automobili i punjači za njih postali su sastavni deo svakodnevnog života širom zemlje.
Francuska država koristi mehanizme bihevioralne ekonomije kako bi podstakla građane na prelazak na električna vozila. Besplatno parkiranje za vlasnike ovih automobila, kao i subvencije za njihovu kupovinu, deo su šire strategije podsticanja građana da se odluče za održiviju mobilnost.
Industrija proizvodnje baterija za električne automobile, ključna za dalji razvoj ove tranzicije, ubrzano raste. Kompanija ACC planira izgradnju još dve fabrike baterija. Kako objašnjava Matje Iber, direktor za komunikacije ove kompanije, domaća proizvodnja baterija postaje imperativ:
„Uvoz baterija iz Kine je ne samo skup, već i ekološki kontraproduktivan. Nema smisla smanjivati zagađenje koristeći baterije koje su dopremljene brodovima koji dodatno zagađuju okolinu. Evropa mora da uhvati korak sa azijskim proizvođačima u ovoj oblasti.“
Zaokruženje ovog tranzicionog procesa zahteva i eksploataciju ključnih resursa, poput litijuma, čiji su francuski izvori od izuzetnog značaja. Projekat „Emili“, koji predviđa izgradnju podzemnog rudnika litijuma, igraće centralnu ulogu u obezbeđivanju sirovina za francusku zelenu industriju. Ova investicija, vredna više od milijardu evra, dobila je status projekta od nacionalnog značaja. Prema procenama, eksploatacija litijuma iz rudnika „Emili“ mogla bi da počne već 2028. godine.
Bendžamin Glazo, delegat francuske vlade za strateške minerale i metale, ističe važnost ovog projekta za budućnost energetske tranzicije:
„Ako želimo čistiju proizvodnju i ispunjenje evropskog zelenog programa, prelazak na električna vozila mora biti prioritet. Litijum je neophodan, a odgovori na pitanja o uticaju eksploatacije na životnu sredinu moraju biti jasno objašnjeni javnosti.“
Francuska, u okviru svoje energetske strategije, razvija i partnerske odnose sa drugim zemljama, među kojima je Srbija zauzela značajno mesto. Sporazum potpisan u avgustu 2024. godine predviđa razmenu iskustava u istraživanju i eksploataciji kritičnih minerala. Srbija i projekat „Jadar“, predstavljaju ključnog partnera u ovom lancu, čime učvršćuje svoju poziciju na globalnom nivou u oblasti zelene tranzicije.
Francuska odlučno nastavlja svoj put ka energetskoj transformaciji, uz jasne planove da postane predvodnik u prelasku na održive izvore energije.
Leave a Reply